Kolor pomarańczowy


Inteligencje wielorakie

 

 Każdy z nas posiada specyficzne dla siebie uzdolnienia i zainteresowania.Dzięki nim tworzy najskuteczniejszy dla siebie sposób poznawania świata i uczenia się go. Dzieci w wieku przedszkolnym w naturalny sposób wybierają sobie swój styl poznawania świata, wykorzystując swoje najmocniejsze strony.

Nauczyciela zadaniem jest kierowanie procesem poznawania świata w taki sposób, by rozwijac u dziecka osiem inteligencji dając przy tym również możliwość poszukiwania sposobów rozwiązań wykonywanych zadań tak, by dziecku sprawiało to przyjemność i satysfakcję.

 

OSIEM TYPÓW INTELIGENCJI

  • INTERPERSONALNA- dzieci które mają mocno ją rozwiniętą są naturalnymi przywódcami , łatwo się zaprzyjaźniają , są odporne na manipulacje
  • INTRAPERSONALNA- dzieci szybko się uczą rozpoznawac swoje emocje i panować nad nimi.Dobrze wiedzą kim są, znają swoje słabe i mocne strony 
  • MUZYCZNA- bez niej twoje dziecko nie umiałoby tańczyć, śpiewać i wystukiwać rytmu.Ludzie z przewagą tej inetligencji doskonale odczytują emocje zawarte w muzyce, są wrażliwi na barwę dzwięku i tembr głosu.
  • RUCHOWA - dzieci obdarzone tym typem inteligencji szybko łapią się za piłkę lub rolki. Przejście po krawężniku to dla nich bułka z masłem , podobnie ak skoki i pływanie. Refleks , równowaga , ruch - to własnie oni .
  • JĘZYKOWA- gaduła, kłótnik i poeta- to oni mogą się poszczycić wyjątkową inteligencją językową.Nie mają trudności w wypowiadaniu myśli , giętki język z łatwością formułuje wszystkie frazy a limeryki i kalambury to ich ulubiona zabawa.
  • LOGICZNO- MATEMATYCZNA- Dzieci z dobrze rozwiniętą inteligencją logiczno-matematyczną dbają o porządek, o szczegóły, lubią rozwiązywać zagadki (problemy), samodzielnie dochodzić do rozwiązania. Szybko dostrzegają związek między różnymi zjawiskami, łączą je. Lubią gry matematyczne i łamigłówki. Dzieci z rozwijającą się inteligencją logiczno – matematyczną cechuje myślenie abstrakcyjne i zamiłowanie do eksperymentów.
  • WIZUALNO-PRZESTRZENNA- dzieciakom obdarzonym tą inteligencją do szczescia wystarczą kredki farby i plastelina.Lubią sztukę i cechuje je myslenie obrazowe.
  • PRZYRODNICZA - Ci z rozbujaną tą inteligencją organizują protesty przeciw budowie autostrad. Ci , którzy mają troszkę je mniej przystają na segregowaniu śmieci i wyłączaniu światła.

 

 

  Poszczególne inteligencje rozwijamy wg stałego rozkładu tygodniowego :

PONIEDZIAŁEK -  inteligencja przyrodnicza, językowa, wizualno przestrzenna oraz inter i intrapersonalna.

 WTOREK- muzyczna, ruchowa,matematyczno - logiczna, wizualno przestrzenna oraz inter i intrapersonalna.

ŚRODA- , językowa ,muzyczna, wizualno przestrzenna oraz inter i intrapersonalna.

CZWARTEK- przyrodnicza, logiczno- matematyczna,wizualno przestrzenna oraz inter i intrapersonalna.

PIĄTEK- ruchowa,logiczno- matematyczna,wizualno przestrzenna oraz inter i intrapersonalna.

Dziecko rozwija swoje zainteresowania i zdolności przy współudziale rodzicówi nauczycieli. Dzięki twórczej zabawie dzisiaj staramy się stworzyć kreatywnego człowieka w przyszłości.W ramach realizacji zadań z teczki pomarańczowej wykonaliśmy:
Zapoznanie nauczycieli z teorią inteligencji wielorakich na posiedzeniu Rady Pedagogicznej;
Wypełnienie przez rodziców oraz nauczycieli Arkuszy Inteligencji Wielorakich dzieci 
Tworzenie map inteligencji grup 
Wykorzystywaliśmy w pracy z dziećmi opracowane przez nauczycielki pakiety scenariuszy zajęć i zabaw dotyczących każdej inteligencji